דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מאמר "מתן תורה" – תקציר

מאמר "מתן תורה" – תקציר

baal_sulam.jpg

להלן תקציר שערכתי למאמרו של בעל הסולם, "מתן תורה".

"ואהבת לרעך כמוך" – זהו כלל גדול בתורה.
המילה "כלל" מורה על סכום של פרטים שמחיבורם יחד, נוצר דבר משותף ושלם. הכלל "ואהבת לרעך כמוך" – הוא כללות התורה, שמתקנת את 613 רצונותיו האגואיסטיים של האדם. כל התיקונים נחוצים אך ורק כדי להגיע לאהבת הזולת ("ואהבת לרעך כמוך"), וחכמת הקבלה קיימת כדי לגלות ולהסביר את הכלל הזה.

מטרת הבורא בבריאה היא להתגלות לאדם, במידת רצונו (תיקון, השתוות הצורה) של האדם אליו. באמצעות תיקון טבעו האגואיסטי, האדם מתפתח עד שמגיע לתכונות הבורא, היינו לדבקות בו.

הבורא מלכתחילה ברא אותנו אגואיסטים, ובכך הפריד אותנו מעצמו, כדי שאנו בעצמנו נתקן את עצמנו עד שנגיע לדרגתו – דרגה של אהבה ונתינה. בפעולה הזו אנו מתמזגים אתו, ובזה רוכשים את שכרנו.

האדם נולד אגואיסט מושלם (אוהב את עצמו), כל התנהגותו היא רק לתועלת עצמו, ללא שום מחשבה על תועלת הזולת – ובכך הוא מרוחק מהבורא.
על ידי לימוד חכמת הקבלה, הוא "מושך" על עצמו "אור עליון", מכיר ברע שבאגואיזם, מבקש תיקון, "עד שמספיק לאבד מקרבו כל הניצוצות של אהבה עצמית" ורוכש אהבה לאחרים – במידה כזו, שאפילו את ההכרחי לקיומו, הוא מקבל אך ורק כדי שיוכל להשפיע.

תיקון רצונו של האדם לאהבה ולנתינה נוגע הן לזולת והן לבורא במידה שווה. אם האדם מכוון את עצמו לאהבה ולנתינה (השפעה), הוא אינו מרגיש הבדל בין אהבתו לחבר לבין אהבתו לבורא. כיוון שאם הוא אינו מצפה לשכר, בכל מקרה לא ירגיש ברצונותיו את התועלת שיפיק מפעולות ההשפעה שלו. ומאידך, כל עוד שלא תיקן את עצמו להיות "משפיע", בוודאי יתפוס את פעולות ההשפעה, הן לבורא והן לחבר, כעיסוק מיותר וחסר תועלת.

"תרגילים" לפיתוח תכונת ההשפעה לזולת (בתוך קבוצה), מזרזים את תיקון האדם, מכיוון שניתן לבחון את תוצאותיהם, באמצעות תגובת הזולת בקבוצה. ואילו ניסיונות להשפיע לבורא לא נראים לעין ולא ניתן לבדוק את ביצועם.

מסקנה: התיקון מתבצע תוך תרגול של פעולות השפעה ואהבה לזולת, עד שכל 613 הרצונות המתוקנים של הנשמה מתחברים למטרה הסופית: "ואהבת לרעך כמוך". לאחר השגת מטרה זו, האדם מגיע לדבקות בבורא.

One comment

  1. Coolכל הכבוד למי שעשה את זה למען הילדיםCool

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest