דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עושים שלום עם האופי שלנו

עושים שלום עם האופי שלנו

מיכאל לייטמן

פעמים רבות אני נתקל בשאלות לגבי תיקון המידות, וכך גם היה ביום שלישי לפני שבועיים בהרצאה שלי בבית "קבלה לעם". נשאלתי האם יישום התהליך הרוחני בצורה יומיומית, ביחסים עם בני משפחה, עובדים או חברים, פירושו לעבוד על המידות שלנו, כמו כעס וכדומה?

ובכן, התשובה היא לא. לגמרי לא.

כל המידות שאיתן נולדנו, איתן גם נסיים את חיינו. אין אפשרות לשנות אותן, כי אין שום צורך בכך.

העניין הוא, שאנו נוטים לחשוב שאם נהיה קצת פחות פזרנים או קצת פחות קמצנים, וגם קצת יותר… ועוד טיפה… – בקיצור, אם יהיו בנו קצת יותר מידות "טובות" וקצת פחות מידות "רעות" – אז יהיה טוב יותר. הגורל שלנו, היחס שלנו לחברה והיחס של החברה בחזרה אלינו, ישתנו לטובה. אבל זו טעות.

איפור מלאכותי
המידות והתכונות הגשמיות שאיתן נולדנו שייכות לגוף שלנו, והן לא שונות במאומה מהתכונות המולדות של כל יצור חי אחר. דברו עם וטרינרים או אנשים שמגדלים חיות וראו כיצד הם מבדילים בנקל בין בעלי החיים, על פי המידות או את האופי הייחודי של כל אחד מהם.
לעולם לא נוכל באמת לשנות את המידות שלנו. אמנם, כתוצאה ממכות שאנו סופגים מהחברה, בעקבות אי נעימויות ובושות, אנו לומדים להסתיר את הדברים שגרמו לנו הפסד (הרי מטרתנו להרוויח מהחברה כסף, כבוד, שליטה, הערכה ועוד). אבל אין זה שינוי של המידות עצמן, אלא רק "איפור" חיצוני כלפי החברה. לא יותר מצביעוּת.

בהמשך לתשובתי, המשיך התלמיד ושאל: אם כך, אז למה בדיוק מתכוונים כשאומרים בקבלה "ללכת נגד הטבע"?
שמחתי מאוד לשמוע את שאלתו, כי היא אפשרה לברר את עניין היחס למידות יותר לעומק.

אין כפייה ברוחניות
כשאומרים בקבלה "נגד הטבע", מתכוונים ל"מעל הטבע". הקבלה אינה הולכת נגד טבע האדם או מנסה לשבור אותו. היא אומרת בפשטות: עזוב את כל מה שיש לך בעולם הזה, אל תתעסק בכך. אל תאנוס את עצמך – "אין כפייה ברוחניות".
עליך לבנות בתוכך חלק נוסף, ללא שום קשר או חשבון עם התכונות שאיתן נולדת וחיית עד היום. עזוב אותן. הנח להן להיות כפי שהן. בהמשך דרכך תראה עד כמה מידות אלה יעזרו להתפתחותך, מבלי ש"תכופף" אותן בצורה מלאכותית.
לא פשוט לתפוס את הנקודה הזו, והיא זו שמבדילה בין חכמת הקבלה לכל יתר השיטות. הרי כולם מדברים על כך שצריכים להיות אנשים טובים יותר, "יפים" יותר, אבל כוונתם לתיקון המידות שאיתן נולדנו.
הקבלה, לעומת זאת, אינה עוסקת בזאת כלל. אפילו כשמקובלים מדברים על "ואהבת לרעך כמוך", אין הם מתכוונים למה שעובר לנו בראש כשאנו חושבים על אהבת הזולת. כוונתם ליחס חדש לגמרי למציאות, לכוח חדש שנולד באדם – שאיננו מסוגלים להבינו עתה. הרי כל האהבה שבעולמנו מושתתת על אהבה עצמית. אנו אוהבים מישהו או משהו רק כי הוא עושה לנו טוב. הורמונים וגנים מחייבים אותנו לפעול בדרך זו או אחרת. אין כאן שום דבר שאפשר לקרוא לו אהבה או יחס לאחר. נכון לעכשיו, אנו בכלל לא מרגישים את הזולת.

חוש חדש, שיטה חדשה
חכמת הקבלה בונה באדם מעין חוש חדש, שבו הוא מרגיש את החלק הנסתר של המציאות. נחשפת בפניו תמונה בה קשורים כולנו כחלקי גוף אחד. האדם מרוכז אז כל כולו בפיתוח הקשר עם המציאות שמתגלה, כי בה הוא מרגיש את קיומו בצורה שלמה ונצחית. את החיים הקודמים שלו הוא מבין עתה כחיים בתוך גוף גשמי-בהמי, שחי ומת מבלי יכולת לשנות בו משהו.
לסיכום, חכמת הקבלה היא שיטה שנמצאת מעל החיים שלנו. היא מטפלת בחלק החדש שצריך להיוולד באדם, בדרך חדשה לגמרי, שונה מכל מה שהכרנו.
מזמין אתכם להצטרף.

10 comments

  1. רב לייטמן שלום
    מצד אחד אתה צודק שנולדנו עם תכונות ואי אפשר לשנות אותן.
    מצד שני אני רואה שרוב האנשים שמגיעים לחכמת הקבלה הם אנשים שבגשמיות הם יפי נפש וטובים לזולת – אפילו שיש להם אינטרס להנות לעצמם.
    יש פה איזה מצב שבכל זאת בצורה גשמית יש איזו התאמה לצורה הרוחנית העתידית שהאדם צריך להגיע אליה.
    לתשובתך אודה תודה רבה רב לייטמן
    משה הגשמי לחלוטין

  2. שלום משה
    קודם כל להגיד לך מנסיוני ששיניתי הרבה מתכונות האופי שלי במשך השנים.לא קל בכלל,ההרגלים הישנים חוזרים בכל דרך אפשרית כדי לקלקל את ההתפתחות הנפשית.
    הדרך הזאת היא הדרך הכי יפה שעליתי עליה בחיי,ואני מודה לקבלה שהתחלתי ללמוד אותה לפני 30 שנה.דרך של שלום עם עצמי ועם הבורא.לא מוצא יותר מילים,אבל אולי במוזיקה שאני יוצר תמצא יותר.
    שולח לך ים של אהבה וחיבוק
    בועז/שוויץ

  3. ויקטור פרדסיה

    בעל כורכנו האופי מישתנה כשאנו בסביבה הנכונה, הרגל הופך להיות טבע שני, אני מודע לכך שנבראתי כפי שאני אבל אני מודע לכך שברגע שבחרתי סביבה שזאת הבחירה היחידה ואפשר לעשות , טעמתי וראיתי בזכותך כי טוב הדבר

  4. בועז שלום
    אני שמח לדעת שישנם אנשים שלומדים קבלה מכל העולם – הנביאים לא אמרו שום דבר סתם.
    אתה ושכמותך הם הוכחות חיות לכך (כנראה הנביאים ידעו שיהיה באחרית הימים אינטרנט ותקשורת בין כל העולם)
    הייתי רוצה קצת לדעת איך הגעת לקבלה אצל מי למדת – בכל זאת 30 שנים זה לא בא ברגל כל הכבוד לך .
    בהצלחה לכולנו לעתיד טוב יותר ומושלם יותר.
    שנזכה בקרוב כולנו לגמר התיקון אמן כן יהי רצון.
    משה

  5. מיכאל לייטמן

    בוא נראה מה כותב על זה בעל הסולם בהקדמה לתע"ס אות ב': "אם נשים ליבנו להשיב על שאלה אחת מפורסמת מאוד… הזועמת הנשאלת מכל בני ירד שהיא: מה הטעם בחיינו, כלומר מספר שנות חיינו הללו, העולים לנו ביוקר כל כך, דהיינו מרבית הייסורים והמכאובים שאנו סובלים בעדם בכדי להשלימם על אחריתם. הנה מי הוא נהנה מהם? או ביתר דיוק, למי אני מהנה?".
    מכאן אנו רואים, שלחכמת הקבלה האמיתית מגיעים אנשים המיואשים מלמצוא מילוי הולם לשאלת מהות החיים שהתייצבה בפניהם.

  6. כרמלה קלדרון

    שלום לרב !
    אם הבנתי נכון אז בכל דור ודור מתעוררת הנקודה שבלב אצל מספר מסוים של אנשים ואז הם מתחילים לשאול את השאלה הידועה מה טעם בקיומי. הדחף לשאלה הוא מצד הבורא אז איך אפשר להאשים את זה שהשאלה אינה מתעוררת אצלו? במה הוא "אשם" שאינו נכלל ברשימת המתעוררים?ולא די שלא נכלל אלא שמרבים לו ייסורים?
    ואולי לא הבנתי נכון?

    מודה על תשובתך
    כרמלה

  7. למשה שלום
    אני התחלתי ללמוד עם הסבא שלי בגיל 13,בגיל 24 קיבלתי את הזוהר מאבא שלי.רבי משה קורדוברו.חיים וויטאל,ועוד גדולים שבאו לעולם רק להראות לנו דרך.
    באהבה
    מזמין אותך ליכתוב לי
    boozys@gmail.com

  8. בועז שלום
    רציתי לאחל לך חג ט"ו בשבט שמח (האדם הוא עץ השדה)
    תודה על כל ההתפעלות שאתה מעורר בכולם
    האם אתה לומד לבד?
    אתה לומד עם "בני ברוך" ?
    הרב לייטמן הוא הרב שלך?
    המון אושר ובריאות ושנדע כולם רק כל טוב.
    משה – ישראל

  9. לרב לייטמן שלום

    לא ברור כל כך ענין תיקון המידות . הרי הרמח"ל שהיה מקובל גדול וחשוב כתב את " מסילת ישרים"לתיקון המידות .
    למרות שברור שענין תיקון המידות הינו כלפי הנפש הבהמית ואינו מתייחס לדרגות השונות של הנשמה האלוקית . עדיין לא נראה הגיוני שמקובל יהיה כעסן, רגזן ,דובר לשון הרע ,ועוד כהנה וכהנה תכונות שעלולות לפגוע באנשים סביבו.מאידך אם הוא ינטה להיות דכאוני או חסר שמחת חיים ,יהיה לו קשה להתמודד עם ירידות רוחניות בעת מעבר ממדרגה למדרגה .בהרבה כתבים קושרים המקובלים מתקופת התנאים ועד ימינו את תיקון המידות עם שלמות הנברא והשוואת צורה לבוראו – כך במשנה ,גמרא ,פרקי אבות , אגרת הרמב"ן ,דרך השם לרמח"ל , תומר דבורה לרמ"ק ועוד כהנה וכהנה .
    אנא עזור להתיר את הפלונטר.

    תודה
    יעקב

  10. האם המשפט "עזוב את כל מה שיש לך בעולם הזה, אל תתעסק בכך. אל תאנוס את עצמך". עלול להתפרש לא נכון ולהוביל לכאוס אישי,אובדן דרך,ויתור על הקיים לפני קבלת המציאות ה"חדשה"?האם יש אפשרות שסוג מסוים של ידע יאמר רק למספר מסוים של אנשים שהתייצבו על מדרגה שמאפשרת התמודדות נכונה עם הידע,אנשים שמתוך עבודה קשה הצליחו לעדן את מידותיהם ומתוך המאבק הגיעו לתובנות לשלווה ושליטה מסוימת בחייהם באמצעות אנרגיה חיובית.
    האם ישנה אפשרות שהמעבר אל מעל הטבע מחוייב! בשינוי המידות הארציות.האם הארציות "הטבע" הוא לא מכון הכושר של הרוחניות, ובאמצעות המשקולות היום יומיות אנו מפתחים יכולת הבחנה בין הטוב לרע,בין הנכון והלא נכון,ידע שמועבר לנשמה המתפתחת בדרכה אל מעל הטבע ובלעדי התהליך הזה לא תתכן התקדמות?
    ולבסוף,האם יכול להיות ש "ואהבת לרעך" הוא השער שדרכו לא נוכל לעבור עד אשר נדע איך לא לעשות לאחרים מה ששנוא עלינו וכך נדע את עצמנו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest