דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / האבולוציה – לקראת השגת הבורא

האבולוציה – לקראת השגת הבורא

photo_rav_gh70_274.jpg

דעתו של המדע הקלאסי:
רק יצורים ביולוגיים יכולים להיחשב לחיים ובעלי תודעה. רק מה שניתן להוכיח בעזרת ניסוי נחשב לממשי. לכן הדברים הבאים אינם יכולים להיחשב לממשיים: אלים, נשמה, רוח, חלומות, מחשבות, רגשות ועוד היבטים שונים של התודעה, היוצאים מגבולות הפסיכולוגיה.

היקום מורכב מחומר דומם ומאנרגיה חסרת-תודעה. השינויים בו מתרחשים באופן מקרי – החומר מתגבש לאטומים, מולקולות וכו', בהתאם לחוקים פיזיקליים מסויימים. החיים נוצרו באופן מקרי, כמו שמתאר זאת דארווין. היקום נוצר כתוצאה מהמפץ הגדול. היקום יפסיק את קיומו ברגע שתיגמר האנרגיה שנפלטה ע"י המפץ הגדול – אז יגיע שלב של "מות החום" של היקום, כאשר ייפסקו כל השינויים.

הדעה המודרנית:
הטבע הוא גוף חי המסוגל לארגן את עצמו בכוחותיו. הוא בעל תודעה, מרגיש, מקושר בחיבור הדדי על כל רמותיו – החל מחלקיקים תת-אטומיים ועד כוכבי לכת שלמים וכל היקום כולו, מהתודעה האנושית ועד התודעה הקוסמית.החומר הוא התעוררות של שדה אנרגיה ענק, הקרוי שדה אנרגיית נקודת האפס (ZPE), שבו הכול נמצא בקשר הדדי. שדה זה אינו לוקאלי – כלומר, מכל נקודה ביקום קיימת גישה אל המידע, הנמצא בכל נקודה במרחב, ובכל זמן ישנה גישה לכל המאורעות הקורים ביקום בכל נקודת זמן. במצב של חוסר הלוקאליות מדברים על קיום שאינו פיזי ואינו תלוי בזמן ומרחב: הכל קיים בפוטנציאל, כדי להתגשם בעולם שלנו או בעולמות אחרים.

קיימים שני מושגים המתארים זמן: זמן נצחי ("עכשיו", "הווה") וזמן ליניארי. התודעה אינה תוצר האבולוציה אלא סיבתה. כך למשל הביולוגיה הגנטית המולקולרית מאמתת את הטענה, שהDNA- מתנהג בצורה נבונה במצבי לחץ, אליהם נקלע הגוף. אנו רואים ביטויים לקיומה של תבונה לא רק בעבודתו של המוח אלא גם ברמות יותר נמוכות של בקטריות ורכיבי התאים.

תחילת החיים בבקטריות חד-תאיות בתקופת הארכאיקון, שיצרו צורות חיים שונות. הן שינו את פניו של קרום כדור הארץ על-ידי העלאת רמת החומציות באזורים שלמים ויצירת מתכות טהורות. בעזרת הפרשת גזים, תוצרי החיים שלהן, הן יצרו אטמוספירה חדשה, חמצן ומדפים יבשתיים. הן יצרו רשת כלל-עולמית של חילוף מידע ע"י שיכלול השיטות לחילוף מידע הטמון ב-DNA.

מאגר גנים אוניברסלי וחשוב זה קיים עד היום, ופעיל באותה המידה. רשת המידע העולמית של ה-DNA, שפותחה על-ידי הבקטריות העתיקות, פועלת גם כיום לא רק בקרב הבקטריות עצמן, אלא גם בקרבם של יצורים רב-תאיים ובין המינים השונים שלהם. לין מרגוליס (Lynn Margulis) טוען כי האבולוציה אינה עץ גינאולוגי ישיר. אלא היא יצור אחיד רב-מימדי אשר מכסה את כל פני כדור הארץ.

הפיזיקאים גילו תלות הדדית מדהימה בין כל החלקיקים היסודיים, כך שכל חלקיק יסודי נוצר ע"י החלקיקים האחרים. חוקרי הביולוגיה מורים על קיומו של קשר דומה בין בקטריות ואורגניזמים גדולים יותר במסגרתן של מערכות אקולוגיות על כל כדור הארץ. המדע מגיע אל ההבנה שהטבע הוא חי ותבוני בכל הרמות שלו.

האבולוציה הביולוגית נחשבת לתבונית ומכוונת מטרה. מושג האנטרופיה כבר איננו אקטואלי. ביקום כולו, כמו גם בגוף האדם מתרחשים תהליכי מטבוליזם, חידוש עצמי מתמיד מתוך שדה אנרגיית נקודת האפס (אנאבוליזם). את האנטרופיה ניתן לראות כיום כהפסקת הקיום למען חידוש מחזור חיים נוסף (קטבוליזם) והיא אינה מובילה למות היקום, כיוון שהיקום מסוגל לשקם את עצמו מחדש.

במהלך האבולוציה (מנקודת מבט של זמן לינארי), כולם עוברים את אותו המסלול: מתחרות לשיתוף ואיחוד. לאחר מכן באותו האופן (תחרות – שיתוף), התפתח מהתאים האלו מגוון רחב של יצורים רב-תאיים, ולאחר מכן נוצרו מערכות אקולוגיות שלמות. המערכות האקולוגיות מבצעות תפקיד חיוני בחייהם של יצורים אחרים, ולאדם יש מה ללמוד מהן.

האנושות החדשה:
בימינו האנושות עוברת את אותו תהליך התפתחות. תהליך התפתחותי זה מביא אותנו להבנה כי שיתוף כלל עולמי הכרחי לקיומנו, נדרש לנו איחוד ברמה גבוהה יותר (רוחנית), קיום כיצור רב-תאי (בתכונות של אהבה ונתינה) במימדים של כל כדור הארץ. כמו שגוף לא יכול להיות בריא, אפילו כשאיבר אחד שלו חולה, כך הכלכלה שלנו לא יכולה להיות בריאה, אם הכלכלות המקומיות לא תהינה בריאות.

עלינו לחשוב על המערכת האקולוגית שאת חוקיה הפרנו, ומתוך מחשבה זו לפתור את כל הבעיות שלנו. הטבע הוא תבוני, הוא קיים מעבר לזמן ולמרחב, והוא הבורא. האדמה, המים, תאי הגוף, המערכות האקולוגיות וכדור הארץ נמצאים בקשר הדדי מושלם ביניהם, ורק האדם עם האגו שלו מנותק מהקשר הזה.

הבורא נסתר – ואנו שכחנו את הטבע האמיתי שלנו, של אהבה ונתינה, הרמוניה וקשר מושלם. המשימה שלנו היא לגלות את הטבע (הבורא) בתוכנו, להבין ולהרגיש את עצמנו כחלק מהטבע/הבורא, ולהתנהג בהתאם.

One comment

  1. וַיְעַזְּקֵהוּ וַיְסַקְּלֵהוּ וַיִּטָּעֵהוּ שֹׂרֵק וַיִּבֶן מִגְדָּל בְּתוֹכוֹ וְגַם יֶקֶב חָצֵב בּוֹ וַיְקַו לַעֲשׂוֹת עֲנָבִים וַיַּעַשׂ בְּאֻשִׁים.   וְעַתָּה יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלַ‍ִם וְאִישׁ יְהוּדָה שִׁפְטוּ נָא בֵּינִי וּבֵין כַּרְמִי.   מַה לַּעֲשׂוֹת עוֹד לְכַרְמִי וְלֹא עָשִׂיתִי בּוֹ מַדּוּעַ קִוֵּיתִי לַעֲשׂוֹת עֲנָבִים וַיַּעַשׂ בְּאֻשִׁים. 

    ישעיהו פר' ה'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest