דף הבית / כלכלה / כסף / ככל שיש לך יותר כסף, אתה שמח יותר (?)

ככל שיש לך יותר כסף, אתה שמח יותר (?)

ככל שיש לך יותר כסף, אתה שמח יותר רובם המכריע של האנשים בעולם המתועש מאמינים שיש קשר בין כסף לבין הרגשה טובה. סקרי דעת קהל של גאלופ מצאו ששלושה מכל ארבעה צעירים אמריקנים הלומדים בקולג', סבורים ש"חיוני" או "חשוב מאוד" שהם יהיו מבוססים מבחינה כלכלית. בסקר של רופר משנת 1996, השיבו 63 אחוזים מהאמריקנים כי "הרבה כסף" הוא הגורם העושה את החיים לטובים.
אולם האמונה בדבר הקשר שבין עושר לאושר אינה נתמכת על ידי ניסיונם של אנשים. לו הייתה אמת באמונה זו, היו אזרחי המדינות העשירות צריכים להיות מאושרים יותר מאזרחי המדינות העניות. אך סקר של רונלד אינגלהרט הראה שמרגע שמדינה הגיעה לתוצר לאומי גולמי של כ-10,000 דולר לאדם, כל גידול נוסף בעושר אינו מגדיל את תחושת הרווחה של האזרחים. תושבי בולגריה אינם נהנים משגשוג כלכלי וגם אינם שבעי רצון, וכך גם תושבי סקנדינביה ומערב גרמניה. לעומת זאת האירים טוענים כי הם שבעי רצון בדיוק כמו הגרמנים והסקנדינבים, אף שהתל"ג שלהם נמוך בחמישים אחוז ויותר.


מאז שנת 1957 עלה שיעור התל"ג בארצות-הברית פי שניים ויותר, אולם רמת האושר הממוצעת ירדה: מי שדיווחו כי הם "מאושרים מאוד" מהווים 32 אחוזים בלבד מהאוכלוסייה. במקביל, שיעור הגירושין הוכפל, שיעור ההתאבדויות בקרב בני נוער גדל ביותר מפי שניים, הפשיעה האלימה גדלה פי שלושה, ורבים מאי פעם טוענים כי הם מדוכאים.
הפסיכולוג החברתי דייוויד מאיירס כינה זאת "תסמונת השפע הממריא והרוח המתכווצת". לדבריו, היום יותר מאי פעם יש לנו בתים גדולים ובתים הרוסים, הכנסה גבוהה ומצב רוח ירוד, זכויות מובטחות ואדיבות מופחתת. אנו מרוויחים היטב למחייתנו אך איננו חיים ברווחה. דומה כי כסף יכול לקנות הרבה דברים, אך לא אושר ורווחה. הוא יכול לקנות מין אך לא אהבה, תשומת לב אך לא חיבה, מידע אך לא חכמה.
(מתוך חלקו הראשון של הספר "מגדל בבל, הקומה האחרונה", עמ' 48, ספר משותף שלי ושל פרופ' ארווין לאסלו, אשר כיהן כפרופסור לפילוסופיה, למדע המערכות וללימודי עתידנות באוניברסיטאות שונות בארצות-הברית, באירופה ובאסיה. הוא היה מועמד לפרס נובל לשלום בשנים 2004 ו-2005, לאחר תקופה ארוכה שבה ניהל את מחקר האו"ם בנושא "סדר עולמי-כלכלי חדש". פרופ' לאסלו, מחלוצי תאוריית ההתפתחות הכללית, עומד כיום בראש "מועצת החכמה העולמית"- World Wisdom Council).
ממקום זה לוקחת אותנו חכמת הקבלה צעד קדימה – ומציעה דרך לסיפוק המושלם!

One comment

  1. כשיש לי יותר כסף אני לא יודע אם אני יותר שמח אבל מה שבטוח אני הרבה יותר מעושר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest