דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / הנברא של הפָסָל הגדול

הנברא של הפָסָל הגדול

laitman_2009-07_0231_70.jpg

זוהר: פרשת ויגש, סעיף קכ"ט: כשהרקיעים והחיות, הנוקבא, מתתקנת להיות הכל מרכבה אחת לאדם הזה, ז"א. אז כתוב, ויאסור יוסף מרכבתו, ויעל לקראת ישראל אביו גושנה. זהו צדיק, יסוד דז"א, הנקרא יוסף הצדיק, שקשר ואיחד את מרכבתו, הנוקבא, הרקיעים והחיות.

מדובר על רצון שנברא על ידי הבורא, אשר מתחיל להידמות לבורא, לפעולות שלו. הבורא הוא המקור שמראה לרצון ליהנות שנברא על ידו, את פעולותיו עליו. הבורא משפיע עליו בכל מיני צורות, ובעקבות כך הרצון ליהנות מתחיל להתפתח מהם.

הנברא מרגיש את ההשפעה של הבורא דרך שישה כיוונים (ארבעת הצדדים של האור ומעלה ומטה), בצורה של כל מיני צבעים, טעמים, ריחות, חום, קור, וכולי. בעיקרון, האור הזה, היוצא מהבורא, משפיע על הרצון ליהנות, והוא מקבל ממנו התרשמויות.

הרצון נותן בתוכו כל מיני כינויים להתרשמויות האלו, הוא קובע כל מיני צורות בהתאם לתחושות שלו. כלומר, אין תופעות כאלו מחוץ לרצון ליהנות, איננו יודעים כלל מה מתרחש מחוץ לרצון. נניח, שניתן לומר שיש איזה אור מקיף פשוט, אך לדבר על התופעות האלו בעצמן, אנחנו יכולים רק כאשר הן כבר נמצאות בתוך הרצון, והוא מרגיש אותן באופן כלשהו.

ספר הזוהר מסביר לנו על המבנה של המערכות: באיזה אופן הרצון ליהנות מתרשם מהאור וכיצד המבנה שלו מקבל צורה בהתאם לזה. הרי הרצון, בכך שהוא מקבל התרשמות מהאור, הוא כל פעם מקבל צורה מיוחדת, ובאופן הזה האור מטביע ברצון את ההטבעות השונות שלו. הרצון ליהנות הופך כאילו לפסל חי, עם המון צורות ומערכות פנימיות וחיצוניות.

בנברא מותקנת מערכת מאוד מורכבת, והיא כולה נובעת מתוך פעולת האור על הרצון. ישנה פעולה ישירה של הבורא על הנברא – כאשר הנברא מקבל את כל הפעולות האלה ומקבל צורה במערכות ממעלה למטה, באופן ישיר מהבורא.

כמו כן, ישנה פעולה הפוכה לזה – כאשר הנברא כאילו אומר: "עצור! מכאן והלאה אני מתחיל בעצמי להפעיל את המערכות האלה! אני רוצה להידמות אליך! מספיק לי, אני קיבלתי את כל ההתרשמויות, את כל הרשימות, וכעת אני רוצה לעבוד בעצמי! את כל המערכת שהטבעת בי, אני רוצה להפעיל באותה הצורה, כמוך! אני רוצה להפוך להיות המשפיע, כמוך! אני אשפיע לך!" . זו נקראת עבודה ממטה למעלה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 11.06.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest