דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / לשמוע את המנגינה העליונה

לשמוע את המנגינה העליונה

laitman_2010-04-11_6361_w-70.jpg

זוהר: פרשת לך לך, סעיף רי"א: ז' רקיעים עשה הקב"ה למעלה, שהם ז"ת דאצילות, חג"ת נהי"מ. וכולם הם כדי להכיר כבוד הקב"ה. וכולם עומדים להודיע סוד האמונה העליונה.

מדוע הספירות מכונות רקיעים? – רקיע זה מסך. אך קיימים סוגים רבים של מסכים. אם המסך הזה מפריד ומבדיל בין מדרגות, מכנים אותו "רקיע".

מדובר רק על הרצון שמעליו נמצא מסך, האור החוזר. הרצון נמצא תחת צמצום, יש לו עביות (עובי, גודל הרצון) ובהתאם לכך כוח ההתגברות, במסך. כל אלה הם מונחים טכניים, אך כאשר אנחנו עובדים עם הרצונות וההתנגדויות כלפיהם, אנחנו מגלים עקב כך התפעלויות חושיות. קיים רצון ליהנות שבו מתגלה תופעה זו או אחרת, אנחנו מדברים על התופעה עצמה, ולא על הרצון בפני עצמו, המזמין תופעה זו.

נניח, שאני מסוגל לתת הסבר מפורט ביותר על כינור, על המבנה שלו והחומר ממנו הוא נוצר, לספר באיזה אופן בדיוק אני מעביר את הקשת על המיתרים, באיזה לחץ, מהירות וכולי. ואני יכול גם להביע במילים התפעלות חושית מהמנגינה. בשני המקרים אני מתאר תופעה, רק בשׂפות שונות: בשׂפה טכנית, בשׂכל, ובשׂפה רגשית, בלב.

ספר הזוהר מדבר בשׂפה רגשית, ולכן הוא מובן לאלה שמרגישים את התופעות האלה. בעל הסולם הוסיף לטקסט של הזוהר את שׂפת הקבלה, תיאורים של הזוהר במונחים טכניים כמו (ספירות, פרצופים, עביות, מסך). תיאור מקביל בשתי השׂפות עוזר לנו לקשור את שתי השׂפות, להתקרב לגילוי התופעה עצמה, להתחבר עימה.

לשם גילוי הטקסט אני חייב להתאחד עם הסביבה, עם הקבוצה, בדיוק כפי שגילו אותם מחברי הספר הזה, קבוצתו של רבי שמעון. דווקא בקשר ביניהם הם השׂיגו את כל 125 המדרגות של האור העליון וכינו אותו בשם זוהר (מהמילה זהירה, הארה).

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 29.07.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
להשתדל לראות…
הזוהר הוא גשר צר המוביל לרוחניות
מה כתוב בזוהר ובפירוש הסולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest