דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בקשת סליחה לקראת ראש השנה

בקשת סליחה לקראת ראש השנה

laitman_2009-08_2939-70.jpg

לקראת ראש השנה מקובל להצטער על החטאים ולבקש סליחה.

מתוך כתבי רב"ש, "הכנה לסליחות מהו":

אי לזאת, הוא מבקש סליחה מה', שיעזור לו, שיתן לו כח לקבל על עצמו את עול מלכות שמים למעלה מהדעת. היינו, שיהיה לו כח התגברות, ולהתחזק באמונת ה'. וידע, איך להתנהג בין אדם למקום עם קצת יראת הכבוד.

זאת אומרת, כשהאדם יתן חשבון לעצמו, אז הוא יראה, שרק דבר אחד חסר לו. היינו, לעשות חשבון נפש, מה ההבדל בין יהודי לנכרי, אשר עבור זה אנו עושים ברכה בכל יום "ברוך אתה ה' שלא עשני גוי". ואין האדם נותן תשומת לב במה שאומר "שלא עשני גוי".

"גוי" נקרא אדם הפועל למען עצמו, ו"ישראל", "יהודי", הוא זה שרוצה להתחבר עם הבורא כדי להשפיע לו. בכל אדם יש את שני החלקים האלה: החלק הלא מתוקן, בו שולט האגו, והחלק המתוקן, בו שולטת תכונת ההשפעה. זהו ההבדל בין "גוי" ל"ישראל", ומראה את כל חטאינו. אנחנו צריכים תמיד לראות את עצמנו באמצע, הבדיקה העצמית הזאת פירושה הכנה לראש השנה, השינוי החדש.

כל אחד חייב להרגיש את עצמו כ"תושב בבבל", הבוחר עם מי ללכת: עם אברהם ולהפוך ל"ישראל" שחש את הבורא ואת תכונת ההשפעה, או דרך כל שאר העולם, דרך האגו. הכול נמדד רק יחסית לתכונת הבורא, תכונת ההשפעה, עד כמה אנחנו רוצים שהתכונה תשלוט בנו ותכוון אותנו, במודע או בתת מודע. רק כך צריך לדמיין את הבורא, ככוח פנימי השולט באדם, ולא כוח חיצוני.

ברור שאדם חוטא לא בכך שיש לו רצונות אגואיסטיים, הרי כך הוא נברא! אך אם הוא בוחר להישאר בתוך האגו שלו, זה כבר נקרא חטא. בפעם ראשונה זה לא נחשב לחטא (כמו שנאמר על חטא האדם הראשון), אני רק מברר את הפעולה, את הסיבה והתוצאה שלו. אך כשאני מגלה את החטא (האגו) בתוכי ומסכים שהוא ישלוט בי, משמע שאני חוטא. זוהי הבדיקה, לדעת מה באמת אני רוצה?

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 9.8.2010

רשומות קודמות בנושא:
בעולם הזה אין חטא
ממי לבקש סליחה ביום כיפור?
ראש השנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest