דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לפי היגיעה – השכר

לפי היגיעה – השכר

מיכאל לייטמן

זוהר: פרשת "בא", סעיף ס"ח: עוד אפשרות יש לו לקרב אל העשבים: בשעה שיאור השוקט חוזר מן המלכות למקומו, שעולה ויורד. ומשום שמימיו שקטים הולך בשקט, והתנים הגדול עולה לאלו היאורים, ואינו שם ביאור השוקט. וכל העשבים גדלים מסביב אותו היאור השוקט. והם גדלים בכל צד. אז עולה תנין ההוא אל העשבים ומתגדל ביניהם. ואח"כ חוזר לכל אלו היאורים.

ספר הזוהר מסביר כיצד באור החוזר מתגלה האור הישר. במידה שבה הרצונות במלכות יכולים לעבוד באור החוזר, מתלבש בו האור הישר. ואם האור החוזר הולך וקטן, האור הישר נעלם ממנו.

מה נותנת לנו התמונה הזאת שאיננו מבינים אותה ולא יכולים לקשור אותה עם הרצונות ועם המילוי שלהם? וחוץ מזה, ליד הסיפור הזה ספר הזוהר אינו נותן לנו תיאור נוסף בשפת הקבלה, שמתאר לנו מה בדיוק מתרחש כאן, כדי שנוכל להיתפס במשהו! הוא אינו מעוניין להסביר זאת, למרות שיכול היה להסביר לא רק בשפת הקבלה, אלא אפילו בשפה יותר רגשית, יותר פסיכולוגית, שפה שהיא יותר קרובה ומובנת לנו.

אבל ספר הזוהר משאיר לנו מקום ליגיעה, מקום לניסיונות שלנו להבין ולהרגיש: "מה זה? בשביל מה? איפה זה בתוכי?", כי הרי כל מה שהוא מתאר מתרחש בכל אדם ואדם.

אני גם עכשיו מבצע את הפעולות האלה, שעליהם מספר ספר הזוהר, כי הרי גם עכשיו אני נמצא בעולם אין סוף. אבל מההרגשה הנוכחית שלי ועד לעולם אין סוף ישנן 125 מדרגות הסתרה של המצב האמיתי, ממני עצמי. בכדי לחזור להרגשת עולם אין סוף, מביאים לי בכוונה כזה סיפור, כדי שאני אשתדל למצוא בתוכי את כל מה שמסופר בו. דווקא החיפוש מוליד בתוכי תכונות חדשות, כלי קליטה, הבחנות פנימיות, שבעזרתם אני מתחיל להרגיש את מה שאינני מרגיש עכשיו. אחרת אני לא אפתח את החוש הרוחני. לכן אני חייב להתאמץ, כפי שנאמר: "לפי היגיעה – השכר". ומתי אני אמצא??? כאשר האור העליון ישפיע עליי בצורה מספקת, במידת המאמצים שלי, וימלא את החוש הזה. כך זה מתרחש כל פעם בעליה ממדרגה אחת לשנייה. אבל הדבר העיקרי ביותר הוא לכל היותר לעלות למדרגה הרוחנית הראשונה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 26.01.2010

ראה מאמרים נוספים בנושא :
תרגישו את טעם הזוהר!
כמה שיותר – יותר טוב!
להשתדל לראות…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest