דף הבית / כללי / על קברי צדיקים

על קברי צדיקים

thumbs_idra_raba_100_wp.gif

שאלה: אני רוצה לנסוע לקברי הצדיקים בהר מירון. המארגנת של הטיול אמרה לי, שלפי חכמת הקבלה אפשר להתפלל לרפואה שלמה בלילות ירח מלא. העניין הוא, ששמעתי גם דעה אחרת מאדם שלומד את חכמת הקבלה, שלפיה אסור לעשות זאת. הייתי רוצה לדעת האם מותר או אסור להתפלל לרפואה שלמה בלילות ירח מלא, ולמה דווקא בלילה?

תשובה: אף פעם לא נוסעים בלילה לשום קבר. יוצא הדופן היחידי הוא ליל ל"ג בעומר, כשמדליקים מדורות בכל הארץ ובמירון ליד קבר רשב"י, מחבר ספר הזהר. זה מנהג עתיק. לבקש רפואה בליל ירח זה לא קשור לחכמת הקבלה, אלא מיסטיקה ועבודת אלילים.

כשהרב"ש ואני היינו מגיעים לטבריה, כמעט כל שבוע למשך יומיים, היינו מבקרים את הקבר של רשב"י. הרב"ש כיבד את המקום, והבקשות היו רק להשוואת הצורה לבורא, לאהבת הזולת ולא לבריאות הגוף הגשמי או ברכות אחרות. לפי ההגדרה (מאמר "מהות חוכמת הקבלה") חוכמת הקבלה היא שיטה לגילוי הבורא (תכונת ההשפעה והאהבה) לאדם בעולם הזה (בחיים האלה), ושום דבר לעצמי, למעני.

בין השנים 1979 ו-1991 רב"ש היה רק פעם אחת ליד הכותל המערבי (בשנת 1983). הוא עבר ליד הכותל, לא יותר קרוב מ 2-3 מטר מהקיר ואפילו לא ניגש קרוב יותר כדי לגעת בו. את הקבר של האר"י ביקרנו פעם ב-10 שנים…

בעל הסולם אמר פעם, שלא איכפת לו איפה יקברו את שק העצמות שלו. כשהוא נפטר, לא ידעו איפה לקבור אותו, אז אחד התלמידים נזכר שבעל הסולם אהב לטייל על הגבעה ולכן שם קברו אותו. פעם ביקשתי רשות לסדר את הקבר של בעל הסולם ( לצבוע, מקום לנרות וכו'). רב"ש ענה שאשאיר את זה לאחרים, כי יש עניינים יותר חשובים. גם רב"ש לא הכין לעצמו מקום קבורה מראש, למרות שאצל דתיים זה מקובל. בעבר היו מקרים שלא כיסו את הקבר בעפר, אלא סגרו את הגופה במערה חפורה, וכשנשארו רק העצמות, היו אוספים אותן לכלי.

מקובלים מתייחסים לכל דבר ארצי בחוסר כבוד. כל אחד מכבד את מה שחשוב לו, את מה שהוא קשור אליו. המקובלים מנצלים את הגוף כחיה ביתית לעבודה בלבד. כל תשומת הלב שלהם מופנית להתפתחות הנשמה – חלק הבורא שבאדם, לתכונת ההשפעה והאהבה.

שאלתו של יוסף: במירון קבור הרשב"י. עשרות אלפי יהודים פוקדים את קברו, האם התופעה הזאת היא צו הבורא או מנהיגים מסוימים, על מנת להשפיע על ההמון לסור למרותם?

תשובה: חכמת הקבלה מעודדת את המנהג הזה, מכיוון שהוא בכל זאת מקרב את האנשים לחוכמת הקבלה, ומעורר עניין כבוד אליה.

One comment

  1. למה לא נוסעים בליליה לקבר, אם למוות של הגוף אין משמעות ?
    מה זה משנה בלילה או ביום
    ולמה בכלל צריך ללכת לקבר כדי להתקרב לרוחניות ? הרי זה משהוא גשמי, לא משהו מקרב כמו ספר או הרצאה.
    לפי הרמה של בני ברוך הייתי מצפה לתשובה כמו:
    רצוי לקבל השראה מרשב"י מקריאת ספרים שהוא כתב , ולא ללכת
    לאיפא שקבורות העצמות שלו ,
    את האמת וזאת דעתי כל העלייה לרגל לקברים גם בל"ג בעומר זה פולחן אחד גדול ! גם אם מבקשים בקשות לאהבת הזולת.
    זה כמו כל שאר המצוות שעושים בגשמיות , כמו לשחוט תרנגולת ולסובב מעל הראש.
    למה צריך לבקש תיקוןולאהוב את הזולת ליד קבר ?
    שיבקשו כשקוראים ספר קבלה או אפילו בשרותים , מה זה משנה
    רק לא ליד קבר ועוד שעושים מזה טקס שלם.
    הרבה בכו ליד הקבר של רשב"י , ומה קרה איתם …? כלום.
    וניראה לי שאם רשב"י היה חיי היום והיה רואה את זה הוא היה משתגע , בטוח .

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest