דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / 7 דברים שלא ידעתם על פורים הרוחני

7 דברים שלא ידעתם על פורים הרוחני

חג פורים הרוחני1. למה אומרים "משנכנס אדר מרבים בשמחה"?
חג פורים שחל בחודש אדר, מסמל את ההתחדשות האחרונה בסדר המצבים שעובר האדם בדרכו לרוחניות. המושג "חודש" מסמל התחדשות פנימית, ובחודש אדר האדם הופך ראוי לקבל את כל התענוגים שלשמם נברא. לכן נהוג לומר "משנכנס אדר מרבים בשמחה".

2. מה מקור השם "מגילת אסתר"?
המגילה באה מלשון "גילוי" ואסתר מסמלת את ה"הסתר". מגילת אסתר מסמלת עבורנו את הכניסה אל העולם הרוחני. אנו מגלים את המציאות הרוחנית שנסתרה מאיתנו עד כה.

3. מה מסמל חג פורים מבחינה רוחנית?
חג פורים מסמל את גמר התיקון הכללי – המצב השלם, הנצחי והאינסופי, שאליו צריכה להגיע כל האנושות. בשלב הראשון, יגיע כל אדם, על ידי לימוד חכמת הקבלה, לגמר התיקון הפרטי שלו. כאשר כל בני האדם יגיעו אל גמר תיקונם הפרטי, יתקיים גמר התיקון הכללי.

4. חג פורים, יום כיפורים – יש קשר בין השניים?
יום הכיפורים הוא המצב הרוחני שבו אנו מפתחים בנו את "הרצון לקבל" את התענוג הגדול ביותר במציאות. לכן ביום הכיפורים נקבעו צום והגבלות נוספות המסמלים את חוסר יכולתנו לקבל את המילוי. אולם בעוד שביום הכיפורים אנו רק מכינים את עצמנו לקבלת השפע, בפורים אנחנו כבר מקבלים את השפע ומתמלאים באור העליון.

5. מאיפה באה המילה "פורים"?
מהמילה "פור" שמשמעותה "גורל". האדם שצועד לכיוון הרוחני במטרה לרכוש את תכונת הנתינה, יצליח לשנות את גורלו. אדם שזוכה בכוח הרוחני מתגבר על כוחות הרע שבתוכו ולכן נחשב הדבר לנס ונקרא "גורל" או "פור".

6. מהו המצב הרוחני-פנימי שנקרא "קריאת מגילה"?
משמעותה של המילה "קריאה" היא "גילוי". קריאת המגילה מציינת את גילויו של האור הגדול, שמברר את רצונות האדם ומתקנם. האור מגיע ממדרגה גבוהה יותר ולכן מבהיר לאדם ומגלה לו את מה שלא ראה קודם לכן. כך זוכה האדם באמצעות האור העליון שנקרא "קריאה", לגילוי כוחו הטוב של הבורא שנקרא "מגילה".

7. למה קוראים את מגילת אסתר?
כשאנו קוראים על המצבים הרוחניים הגבוהים שעליהם מסופר במגילה, אנו לומדים להכיר אותם ונמשכים אליהם בהדרגה.

11 comments

  1. אישה עם חיסרון

    מה אתם אומרים לשלוח לכל אדם בישראל משלוח מנות עם המתנה של עיתון קבלה לעם?

  2. הייתי אומרת שיש לך לב רחב, מה עם הכיס?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    Cool

  4. משלוח העיתון הוא כבר המנה.

    אור חכמה + אור חסדים.

    (מה…לא?)

  5.  פרי חכם, אגרות קודש, בעל הסולם,

    אגרת 31 -1927, עמ' ק"א

    ומרדכי הצדיק באמנו את ה"דתא" (הדסה) זכה בה מצד שהיתה בת דודו אביחיל, ואע"ג "ומראה כבוד אש ה' כאש אוכלת בראש ההר", מרעה טוב ושמן היה לה אצלו, כמ"ש "מימינו אש דת למו". שהבין באור צדקתו, והמשיך עליה חוט של חסד, ובהמשכה זו המשיך מדת ה"קו" לקדושה י"ד יום (דמדת קו ה"ס חסד) מסיבת ב' המעוטין הנ"ל בסוד "ואביה ירק ירק בפניה", עד שזכה "ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה", אפילו לאומות העולם ממש.

    ומתחילה תקנה באחורים, דהיינו "שעומדת מחיקו של אחשורוש, וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי הצדיק", שה"ס הטהרה, בסוד "ומתרגמינא מרי דכיא", (וזה שתירצו שמרדכי הו"ס התרגום של תורה). דהיינו, ה"מר" מסטרא דחויא הנ"ל. שהטיל בה זוהמא, (וזה סוד לרוב אחיו, ולא לכל אחיו והבן היטב) ופרח ממאור שבה הא' ד"אין אני והוא יכולים לדור בעולם" כי "אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת". וזכה וטיהרה לה, כי המשיך לה אלופו ומיודעו: אבל, עדיין מאורות חסר כתיב, דהיינו, הו' מצד מיעוט הירח כנ"ל.

    אך בעבור זה זכה אחר כך "בלבוש מלכות וכו', ועטרת זהב גדולה". כמ"ש "את שני המארת הגדולים". ואז "מרדכי מן התורה", כמ"ש "מר דרור", דהיינו, "חירות ממלאך המות". והיינו בלשון הקודש ממש. כי כל הטהרה באחורים שה"ס תרגום, וחירות גמורה בלשון הקודש. דמ"ט פנים טהור, ומ"ט פנים טמא, מסיטרא דמיעוט הירח הוא. ועל כן תיקון א' יוצאים הכלים בטהרה, ותיקון ב' הוא שם חדש, אשר פי' הוי' יקבנו, הויה שמה ובכל מקום מוקטר ומוגש לשמי".

    להרחבה ראו,

    http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/8716

  6.  מתוך שאלות ותשובות ספר 16

    מדוע במשך ההיסטוריה מופיעות כל כך מעט נשים-מקובלות?

      אישה היא המבצעת את הפעולה; היא שייכת לתפקידים מסוימים בעולם, ולא צריך לעוות את הטבע ולכפות עליה תפקידים אחרים; היא מבצעת בצורה מצוינת את מה שהגבר לא מסוגל.

    החג הגדול ביותר שלנו הוא "פורים", שעליו נאמר שכל החגים ייעלמו ורק הוא יישאר. ומי הוא הממלא תפקיד הראשי בפורים? מלכת אסתר! נאמר שכל ספרי התורה ייעלמו ויישאר רק ספר אחד – מגילת אסתר. מגילה – מהמילה גילוי ו-אסתר – מהמילה הסתרה. מכאן יוצא "גילוי ההסתר" – זהו נושא כל הקבלה וזה לבסוף מתרחש דווקא בחלק הנשי של הנשמה. כל שאר הכוחות (במגילת אסתר מסופר עליהם: מרדכי, המן, אחשוורוש, זרש, עשרת בני המן, חרבונה וכו') – כל אלה הם כוחות הבורא, בעזרתם הוא מגלה את "אסתר" – ההסתר שלו. המלכה אסתר מורה איך לפעול, כדי להביא את כל הבריאה לגמר התיקון. קראי את מגילת אסתר! (נלמדת בתלמוד עשר הספירות חלק ט"ו). כאשר אצל האישה יש באמת רצון ללמוד קבלה, דרוש לבדוק האם זה לא נובע מתוך ריקנות בחיים, מהיעדר בעל, או מבדידות. בדיקה אמיתית (כמו אצל גברים): אם לאישה יש משפחה, בעל, ילדים, בית וכו', והיא בכל זאת רוצה למצוא את הבורא, אז יש לה את אותה זכות כמו לגבר.

     

  7. מתוך מאמר 111. האחדות כתנאי לייחוד עם הבורא, שיחות על שלבי הסולם כרך ג'

    גם בפורים יהודים היו מפוזרים בכל מאה עשרים ושבע מדינות אחשוורוש ומרדכי צעק לכולם, אבל אחר כך כתוב, ליהודים שבשושן הבירה, שהעיקר הם אלה שבבירה, במרכז הכוח. אם שם נעשה ייחוד, אז נוכל להכריע שיהיה לנו ייחוד עם הבורא, עד כדי כך שנוכל לשלוט על כל יתר "העם", שהם כלים מנותקים של מלכות, ואפילו חלקי הבינה שנכללו במלכות, ונמצאים שם בשבי.

    לכן, קבוצה חזקה, שהיא חזקה בתוכה, אפילו שהיא מוקפת בים של דעות מפוזרות, ועם מפוזר, ויהודים וערבים שבכלל לא שייכים לשום דרך ומסר, היא בכל זאת יכולה להציל את העולם. שזה נקרא "צדיק יסוד עולם".

  8. הי אתי יקירתי

    תודה על האינפורמצייה, האמת שכבר שמעתי זאת מדברי הרב ואכן הדברים מובנים לי.

    אמרי נא לי, אני מחפשת בנרות חומר על נשים מקובלות מתקופת העבר: דבורה הנביאה, שלושת האמהות וכו', האם יש לך קישור לחומר בו אוכל לעיין?

    תודה וחג פורים שמייח

  9. רינת ישראל יקרה,

    מה המו געגועי לך, ואני מייחלת לשוחח עימך ימים רבים, כי יודעת את סוד נפשי. כל כך שמחתי לשאלתך, שהיא נוגעת בשרשי הוויתי. אנא ממך, המשיכי לשאול, שכן משאלותייך מתרבים מים עליונים

    מסכת מגלה דף יד' עמ' א'

    מספרת על שבע נביאות: שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה, אסתר

    שבע נביאות מאן נינהו?

    1.שרה 2.מרים 3.דבורה 4.חנה 5.אביגיל 6.חולדה 7.ואסתר:

    1.בראשית יא כט) [וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה בַּת הָרָן] אֲבִי מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה, ואמר רבי יצחק: יסכה זו שרה, ולמה נקרא שמה 'יסכה'? – שסכתה ברוח הקדש, שנאמר בראשית כא יב [וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ] כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ [כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע]; דבר אחר יסכה: שהכל סוכין ביופיה;

    2.מרים – דכתיב שמות טו כוַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה [אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת]; אֲחוֹת אַהֲרֹן ולא אחות משה? אמר רב נחמן אמר רב: שהיתה מתנבאה כשהיא אחות אהרן , ואומרת "עתידה אמי שתלד בן שיושיע את ישראל", ובשעה שנולד – נתמלא כל הבית כולו אורה; עמד אביה ונשקה על ראשה, אמר לה: בתי נתקיימה נבואתיך!

    וכיון שהשליכוהו ליאור – עמד אביה וטפחה על ראשה, ואמר לה: "בתי! היכן נבואתיך"?

    היינו דכתיב: וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה [מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ] – לדעת מה יהא בסוף נבואתה;

    3. וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת [הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא]; מאי אֵשֶׁת לַפִּידוֹת?

    שהיתה עושה פתילות למקדש .

    אמר רבי שמעון בן אבשלום: משום יחוד ;

    דבר אחר: מה תמר זה אין לו אלא לב אחד – אף ישראל שבאותו הדור לא היה להם אלא לב אחד לאביהן שבשמים;

    4.חנה – דכתיב שמואל א ב אוַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר עָלַץ לִבִּי בַּה' רָמָה קַרְנִי בַּה' [רָחַב פִּי עַל אוֹיְבַי כִּי שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ] – רמה קרני ולא רמה פכי: דוד ושלמה שנמשחו בקרן נמשכה מלכותן, שאול ויהוא שנמשחו בפך לא נמשכה מלכותן .

    שמואל א ב באֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ [וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ] – אמר רב יהודה בר מנשיא: אל תקרי בלתך אלא לבלותך: שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם: מדת בשר ודם, מעשה ידיו מבלין אותו; אבל הקדוש ברוך הוא מבלה מעשה ידיו.

    וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ – אין צייר כאלהינו: אדם צר צורה על גבי הכותל ואינו יכול להטיל בה רוח ונשמה, קרבים ובני מעים; אבל הקב"ה צר צורה בתוך צורה ומטיל בה רוח ונשמה קרבים ובני מעים.

    5.אביגיל – דכתיב שמואל א כה כוְהָיָה הִיא רֹכֶבֶת עַל הַחֲמוֹר וְיֹרֶדֶת בְּסֵתֶר הָהָר [וְהִנֵּה דָוִד וַאֲנָשָׁיו יֹרְדִים לִקְרָאתָהּ וַתִּפְגֹּשׁ אֹתָם]; בְּסֵתֶר הָהָר? 'מן ההר' מיבעי ליה!?

    אמר רבה בר שמואל: על עסקי דם הבא מן הסתרים: נטלה דם והראתה לו, אמר לה: וכי מראין דם בלילה ?

    אמרה לו: וכי דנין דיני נפשות בלילה ?

    אמר לה:

    עמוד ב

    מורד במלכות הוא, ולא צריך למידייניה!

    אמרה לו: עדיין שאול קיים ולא יצא טבעך בעולם!

    אמר לה: שמואל א כה לגוּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים [וְהֹשֵׁעַ יָדִי לִי]; דמים – תרתי משמע ; אלא מלמד שגילתה את שוקה והלך לאורה שלש פרסאות; אמר לה: השמיעי לי!

    אמרה לו: שמואל א כה לאוְלֹא תִהְיֶה זֹאת לְךָ לְפוּקָה [וּלְמִכְשׁוֹל לֵב לַאדֹנִי וְלִשְׁפָּךְ דָּם חִנָּם וּלְהוֹשִׁיעַ אֲדֹנִי לוֹ וְהֵיטִב ה' לַאדֹנִי וְזָכַרְתָּ אֶת אֲמָתֶךָ] ; [וְלֹא תִהְיֶה] זֹאת [לְךָ לְפוּקָה] – מכלל דאיכא אחריתי , ומאי ניהו? – מעשה דבת שבע; ומסקנא הכי הואי .

    אמר רב נחמן: היינו דאמרי אינשי: איתתא בהדי שותא – פילכא .

    איכא דאמרי: שפיל ואזיל בר אווזא ועינוהי מיטייפי .

  10. יקירה, את בהחלט רגשת אותי

    כולי תקווה לפתור את חידת הנביאות ולהגיע לדרגה שכזו עוד בגלגול הזה.

    ברשותך אני שולחת את החומר לקבוצה הוירטואלית, יש מספיק גברים ונשים שמאד ישמחו לנסות לפענח את הכתוב, וגם אם לא נפענח, מספיק הידיעה – שהרצון והלב רוצה להדבק בבורא – זה מה שיפיג את צער השכינה לנחת רוח לבורא.

    אמן ואמן, חג פורים שמייח יקירה ותודה רבה רבה לך אתי

    ע ר ב ו ת

  11. אתי המופלאה (:

    המון המון תודות לך !

    למה הכוונה אם אישה רוצה למצוא את הבורא יש לה אותה זכות כמו לגבר ?

    האם אנו מסוגלות לדעתך להגיע לדרגת האהבה ? ( הרב אמר שאישה אינה מסוגלת לאהוב אף אחד חוץ מבן זוגה ומשפחתה הקרובה…….)

    חג פורים שמח והמון תודה והערכה Cool !

    מאי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest